La Scena Musicale

Saturday, 23 May 2009

Concours de Montréal (CMIM) 4e journée - demi-finale I

CMIM – Vendredi 22 mai,

L’épreuve demi-finale du CMIM a débuté en présence d’une salle presque remplie. Six candidats se partageaient la soirée. Deux hommes : le contre-ténor américain Anthony Roth Costanzo, le baryton canadien Stephen Hegedus et quatre femmes : les trois sopranos canadiennes Pascale Beaudin, Charlotte Corwin, Mariane Lemieux et Catrin Aur Davies du Royaume-Uni.

Anthony Roth Costanzo avait étonné et séduit en quart de finale avec sa voix magnifiquement contrôlée au timbre émouvant. Il a récidivé en interprétant un Handel expressif, dont il manie les vocalises avec une facilité déconcertante, et un touchant Gluck qui convient mieux à une voix de contre-ténor que Mahler et Debussy. La sobriété et la classe marquent la prestation du baryton Stephen Hegedus. Possédant une très belle voix aux intonations toujours justes malgré les difficultés du Handel, il termine avec un Bizet très expressif.

Du côté des femmes, Pascale Beaudin a dominé la soirée en montrant beaucoup de souplesse et de dextérité dans le Haydn et le Strauss. Son excellente technique lui permet de tout chanter sans difficulté apparente et sa prononciation de l’italien et de l’allemand est excellente. La Regata vénéziana de Rossini était très expressive mais un peu longue. Quant à Charlotte Corwin, l’opéra lui va comme un gant et on aura sûrement du plaisir à l’entendre éventuellement en Violetta.

Peu à dire sur les deux autres sopranos : Mariane Lemieux et Catrin Aur Davies. On sent les difficultés chez la première qui ne semble pas prête à affronter un concours aussi important et la seconde a été très décevante. Que le jury les ait préférées à une Christina Tannous qui avait ébloui le public en quart de finale par la qualité de sa performance, c’est à n’y rien comprendre. Mais chaque concours comporte son lot de mystères…

Soirée intéressante en définitive, malgré la redondance dans les choix musicaux (Handel et Strauss). Le public pourra juger par lui-même à partir du 25 mai. Les séances de la demi-finale seront diffusées sur Espace classique de Radio-Canada : Radio-Canada.ca/musique et disponibles pendant un an. Le dimanche 24 mai à 12 h, les meilleurs moments de l’épreuve demi-finale seront présentés dans une émission spéciale. Animation : Sylvia l’Écuyer – Commentateur : Fabrizio Melano – Réalisation : Michèle Patry. En ligne sur Espace classique dès le 25 mai.

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> 2e journée
> 1e journée

- Renée Banville

Editor's Note: I tried to connect to the live webcast at Espace classique, but the experience proved frustrating. The picture and sound would interrupt every 3 seconds and pause for an additional 3 seconds. Consequently, I gave up for the evening. The webcast requires Microsoft's Silverlight plugin, but that doesn't seem to be the problem as the Naxos Music Library uses the same plugin and streams fine from my wifi connection. Espace classique should provide a lower bandwidth version of its webcast. - Wah Keung Chan

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This Week in Toronto (May 23 - 29)

The bursts of musical activities this spring seem to be subsiding.  The Canadian Opera Company's mainstage season comes to an end this weekend, with the final performance of A Midsummer Night's Dream today. Tomorrow afternoon is the last performance of La boheme
For those who missed the showing of Met in HD La Cenerentola with the scintillating Latvian mezzo Elina Garanca, the encore performance takes place today, at 12:30 pm, at selected Cineplex theatres in the GTA. 

For something a little different, I can recommend the world premiere run of The Shadow, put on by Tapestry, with performances at the Berkely Street Theatre Downstairs from May 21 to 30. I attended the opening on Thursday and was thoroughly entertained. The Shadow is a morality tale with a twist. Set in Barcelona, a poor postman, Raoul (acted and sung magnificently by baritone Peter McGillivray) assumes the identity of a rich suitor to win the hand of a beautiful woman (Carla Huhtanen) by borrowing money from a loan shark, played by Theodore Baerg.  When he is unable to repay the loan, a shadow (sung and acted with striking effectiveness by countertenor Scott Beluz) haunts the poor guy. Set and costume designer Camellia Koo has come up with an ingenious unit set that captures the flavour of Barcelona, and the use of a turntable allows seamless scene changes.  The libretto mixes an essentially serious story with a surfeit of humour - some of which perhaps were unintended. The music is a little too percussion-heavy for my taste, but there were some lyrical moments.  The vocal writing is very challenging - for example, the main character of Raoul/Hernando goes from basso profundo low notes all the way up to falsetto highs.  The singers, especially McGillivray, gave their all on opening night, and their voices were almost too big for the intimate space of the Berkeley Street Theatre Downstairs. It was a really enjoyable evening and I can highly recommend it.

And finally, you can catch the proceedings of the 2009 Montreal International Musical Competition (Chant 2009) right at your computer.  Espace Musique is carrying it live.  The semifinals started last evening, and continues today (Saturday) at 1:30 pm and 7:30 pm. Sixteen candidates, including six Canadians, are set to impress the judges.  Eight will go on to the two-day finals on Monday and Tuesday. You can follow the drama at http://www.radio-canada.ca/espace_musique/webRadioClassique.asp

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Friday, 22 May 2009

CMIM - 3e journée

CMIM – Jeudi 21 mai,

Dernière journée de l’épreuve quart de finale. Un après-midi riche en surprises et en découvertes. Dès le départ, le ténor coréen Seil Kim donne le ton. Ténor lyrique d’une grande musicalité, il interprète le Lied et l’oratorio avec beaucoup de couleurs et de raffinement et nous offre ensuite un extrait de Don Giovanni très expressif.

La deuxième surprise nous vient de la soprano canadienne Christina Tannous qui éblouit l’auditoire avec une voix magnifique d’un contrôle absolu, variant les couleurs avec un égal bonheur. Les airs tziganes de Dvorak qu’elle chante en tchèque sont captivants et elle réussit si bien à soutenir l’intensité que le public retient ses applaudissements entre chacun des airs. Comédienne accomplie, elle nous offre de mémoire un Kulesha très fantaisiste, s’inventant intérieurement une histoire que l’auditoire vit avec elle, comme une pièce de théâtre aux acteurs invisibles. Une interprétation qui lui a valu une ovation.

La découverte est venue avec la dernière candidate, la soprano américaine Angela Meade. D’une stature imposante, elle possède une voix puissante, une technique impeccable et l’aisance d’une chanteuse d’expérience. Magnifique dans l’opéra, elle chante le Lied de Strauss comme si elle chantait La Marschallin dans le Rosenkavalier. Détentrice en 2007 d’un 1er Prix Opéra au Concours International de chant, Hans Gabor Belvedere et en 2008 d’un 1er Prix au Concours international de musique José Iturbi, elle a fait ses débuts au Metropolitan Opera en mars 2008 et au San Francisco Opera. Avec une telle feuille de route et une carrière si bien amorcée, on peut se demander pourquoi une chanteuse continue à entrer dans des compétitions avec des jeunes qui attendent une rampe de lancement pour leur carrière.

Les autres candidats en après-midi : La soprano Jegyung Yang (Corée du Sud) et la basse Taehyun Jun (Corée du Sud), ainsi que la soprano canadienne Maghan Stewart-McPhee complétaient le programme de l’après-midi.

En soirée, avant les délibérations des juges, on entendit le ténor coréen Kijong Wi, la soprano américaine Yannick-Muriel Noah et le baryton américain Andrew Garland.

Voici, par ordre alphabétique, la liste des 16 candidats retenus pour la demi-finale :

Pascale Beaudin (Canada), Jennifer Borghi (Italie), Charlotte Corwin (Canada), Anthony Roth Costanzo (États-Unis), Catrin Aur Davies (Royaume-Uni), Andrew Garland (États-Unis), Stephen Hegedus (Canada), Falko Hönish (Allemagne), Seil Kim (Corée du Sud), Mariane Lemieux (Canada), Angela Meade (États-Unis), Yannick-Muriel Noah (Canada), Sidney Outlaw (États-Unis), Irina Shishkova (Russie), Maghan Stewart-McPhee (Canada), Jegyung Yang (Corée du Sud).

Pour connaître l’ordre de passage des candidats : www.concoursmontreal.ca

Vendredi, 22 mai

1ère séance :

19 h 30 : Anthony Roth COSTANZO, contreténor, États-Unis
20 h: Catrin Aur DAVIES, soprano, Royaume-Uni
20 h 30 : Pascale BEAUDIN, soprano, Canada
21 h : Pause

21 h 30 : Stephen HEGEDUS, baryton-basse, Canada
22 h : Mariane LEMIEUX, soprano, Canada
22 h 30 : Charlotte CORWIN, soprano, Canada
23 h : Fin

Samedi, 23 mai

2e séance

13 h 30 : Irina SHISHKOVA, mezzo-soprano, Russie
14 h 00 : Falko HÖNISCH, baryton, Allemagne
14 h 30 : Jennifer BORGHI, mezzo-soprano, Italie
15 h : Pause

15 h 30 : Sidney OUTLAW, baryton, États-Unis
16 h : Seil KIM, ténor, Corée du Sud
16 h 30 : Jegyung YANG, soprano, Corée du Sud
17 h : Pause

3e séance :

19 h 30 : Maghan STEWART-McPHEE, soprano, Canada
20 h : Angela MEADE, soprano, États-Unis
20 h 30 : Yannick-Muriel NOAH, soprano, Canada
21 h : Andrew GARLAND, baryton, États-Unis

21 h 30 : Délibérations


> 2e journée
> 1e journée

- Renée Banville

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Thursday, 21 May 2009

LSM Week-end d'opéra à Toronto 2009

[English version]

Joignez-vous à La Scena Musicale pour un week-end d'opéra à Toronto les 17 et 18 octobre 2009 et assistez à deux opéras présentés par la Canadian Opera Company: Le rossignol de Stravinsky (mise en scène de Robert Lepage) et Madame Butterfly de Puccini, ne ratez pas ce week-end mémorable!

Tous les profits de ce week-end exceptionnel serviront à financer les activités sans but lucratif de La Scena Musicale.

Commandez sans tarder: (514) 948-2520 ou operaweekend@scena.org

À noter: les billets d'opéra sont vendus par La Scena Musicale.

PROGRAMME

Le samedi 17 octobre
16 h 30 : Le rossignol de Stravinsky
20 h : souper-bénéfice

Le dimanche 18 octobre
14 h à 17 h : Madame Butterfly de Puccini

Billets:
  • Le rossignol : 62$ (sec 5A), 97$ (sec 4A), 162$ (sec 1B)
  • Madame Butterfly : 68$ (sec 5A), 106$ (sec 4A), 178$ (sec 1B)
  • *5% de rabais pour les abonnées de La Scena Musicale
  • Souper : à communiquer
Réservations

* 515 948.2520

operaweekend@scena.org
http://operaweekend.scena.org

Date limite: 1 octobre 2009

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LSM Opera Weekend in Toronto 2009

[Version française]

Join La Scena Musicale in an opera weekend in Toronto on October 17 and 18, 2009 to see two operas over two days presented by the Canadian Opera Company: Puccini's Madama Butterfly and Stravinsky's The Nightingale and Other Short Fables (directed by Robert Lepage). Don't miss this unforgettable weekend!

All funds raised from this exceptional weekend will go towards the non-profit charitable activities of La Scena Musicale.

Order Now: (514) 948-2520 or operaweekend@scena.org

Note: La Scena Musicale will sell the opera tickets. Check back here for a recommended hotel.

ITINERARY

Saturday, October 17
4:30 pm: Stravinsky's The Nightingale and Other Short Fables (directed by Robert Lepage)
8:30 pm: Dinner

Sunday, October 18
2 pm to 5 pm: Puccini's Madama Butterfly

Tickets:
  • The Nightingale: $62 (sec 5A), $97 (sec 4A), $162 (sec 1B)
  • Madama Butterfly: $68 (sec 5A), $106 (sec 4A), $178 (sec 1B)
  • Dinner: to be announced
Special Discounts for LSM Subscribers: 5% off.

Reservations:
  • 514 948.2520
  • operaweekend@scena.org
  • http://operaweekend.scena.org

Deadline: October 1, 2009

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Alexander Pereira to Lead the Salzburg Festival

Alexander Pereira, currently director of the Zurich Opera, has been named as the new artistic director of the Salzburg Festival from October 1, 2011. The 61-year-old Vienna native will succeed the current intendant, Jürgen Flimm, in October 2011 for a five year term. Flimm, who did not renew his contract, will take the post of intendant of Berlin's Staatsoper Unter den Linden. Pereira, widely respected for his work in Zurich, originally began his career in marketing and tourism, and worked for Olivetti for a number of years. Moving toward music management, he directed Frankfurt's Bachkonzerte (1979-1983) and later became General Secretary of the Society of Concert Halls in Vienna. He was artistic director of the Salzburg Festival in 1989 but left to lead the Zurich Opera in 1991. Certain details are being discussed but Pereira has confirmed his acceptance, according to Wihelmine Goldmann, the festival board chairman at a Tuesday press conference. Other candidates for this post included Pierre Audi, chief of Amsterdam's Netherlands Opera and Stephane Lissner, formerly director of the festival of Aix-en-Provence and now heading La Scala Opera in Milan. Last year, the Zurich Opera designated Andreas Homoki, from the Komishe Oper in Berlin, as the new GM staring in the summer of 2012, while extending the contract of Mr. Pereira for another year until that date. This "extra year" is apparently now being discussed and is not likely to pose a problem for Salzburg.

- Frank Cadenhead

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CMIM - 2e journée

CMIM - Mercredi 20 mai,

À l’épreuve quart de finale cet après-midi, quatre des cinq candidats étaient canadiens. On aurait presque pu dire que c’était « l’après-midi du Canada ». C’est pourtant le tirage au sort qui en a décidé ainsi.

On entendit d’abord le baryton-basse Giles Tomkins, dont le timbre agréable est plus sombre que celui des candidats présentés hier. Vint ensuite la soprano collorature Marianne Lemieux. Malgré quelques difficultés techniques qu’elle n’a apparemment pas toutes surmontées dans le Handel, elle a chanté un très expressif et coloré Je veux vivre de Gounod qui a séduit l’auditoire. Les deux autres sopranos, Charlotte Corwin et Sharleen Joynt ont rivalisé d’aisance dans les notes aigues et ont fait preuve d’une bonne maîtrise technique.

Sur les 15 femmes de la compétition, on compte 2 mezzo-sopranos et 13 sopranos, ce qui ne surprendra personne. Par contre, les voix basses dominent chez les 13 hommes. Les voix hautes sont partagées entre 3 ténors (tous les trois de Corée) et 2 contre-ténors, ce qui constitue certes une particularité. On a présenté cet après-midi le premier ténor, Byoung Nam Hwang. Malheureusement, son très court programme permettait difficilement de se rendre compte de ses possibilités.

Les deux mezzo-sopranos, Irina Shishkova (Russie) et Jennifer Borghi (Italie) se retrouvaient dans la séance de la soirée. On y entendit aussi le baryton Sidney Outlaw (États-Unis) et le contre-ténor Lee Hee Sang (Corée du Sud). La surprise agréable de la soirée fut la prestation du baryton allemand Falko Hönish qui a interprété le Kulesha (œuvre canadienne imposée) le plus coloré et le plus original entendu depuis le début de la compétition. Un chanteur raffiné et d’une grande musicalité, présentant un programme qui justifie amplement les Prix du Lied et Prix de l’oeuvre contemporaine qu’il a remportés en 2008 au Concours international de chant IVC de ‘s-Hertogenbosch, un concours de haute réputation en Hollande.

Depuis le début de la compétition, les candidats sont magnifiquement accompagnés par les pianistes Louise-Andrée Baril, Esther Gonthier, Martin Dubé et Marie-Ève Scarfone.

On peut lire un « Récit du jour » présenté par Sylvia l’Écuyer sur le site d’Espace classique : (Radio-Canada.ca/musique)

> 1ère journée

- Renée Banville

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Wednesday, 20 May 2009

Concours Musical International de Montréal 2009 - 1ère journée

Mardi 19 mai,

C’est aujourd’hui que débutait au Centre Pierre-Péladeau le Concours Musical International de Montréal (CMIM) dédié cette année au chant. 28 candidats ont été retenus pour l’épreuve quart de finale qui a lieu du 19 au 21 mai. L’ordre de passage a été déterminé hier par tirage au sort.

Pour les deux premières des six séances, nous avons entendu quatre candidats du Canada : les sopranos Leslie-Ann Bradley et Pascale Beaudin, les barytons-basses Alexandre Sylvestre et Stephen Hegedus. Les autres candidats : le baryton Leslie John Flanagan (Australie), le contre-ténor Anthony Roth Costanzo (États-Unis), la soprano Catrin Aur Davies (Royaume-Uni), la soprano Maria De Castro de Lago (Espagne) et la soprano Elena Guseva (Russie).

Le programme comprend une œuvre canadienne imposée qui a été commandée par le Concours à Gary Kulesha, à qui on a demandé une pièce qui n’avantagerait aucune langue en particulier. M. Kulesha a décidé d’y placer les mots « Darkness comes » en plusieurs langues, donnant la liberté à chaque candidat de chanter les mots dans sa propre langue.

La journée a compté de belles surprises, et trois concurrents ont particulièrement retenu mon attention. D’abord le contre-ténor Anthony Roth Costanzo, un des plus jeunes concurrents, qui possède une voix magnifique et une technique impeccable. Le public lui a accordé une ovation tout de suite après le Handel qu’il a chanté en débutant, avec une voix bien contrôlée et une grande sobriété de gestes. Dernière concurrente de l’après-midi, la soprano canadienne Pascale Beaudin a fait une prestation éblouissante et a conquis la salle tout au long de sa performance. Interprète du rôle de Zerlina dans Don Giovanni à l’Opéra de Montréal en 2007, cette jeune chanteuse possède déjà une grande maîtrise de sa voix et un talent de comédienne indéniable. Des quatre candidats de la soirée, je retiens surtout le baryton-basse Stephen Hegedus qui possède une belle présence en scène chante avec beaucoup d’expression.

On ne peut malheureusement pas entendre les candidats de l’épreuve quart de finale sur internet comme l’an dernier. Cependant, on pourra voir et entendre l’épreuve demi-finale (22 et 23 mai) en direct sur internet. Et l’épreuve finale (25 et 26 mai) sera diffusée en direct sur Espace musique, 100,7 FM à Montréal. Pour plus d’information : www.concoursmontreal.ca

- Renée Banville

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Monday, 18 May 2009

2009 Montreal International Music Competition Begins May 19, 2009

The Quarter Final Round of the 2009 Montreal International Music Competition will begin tomorrow at 1:30 p.m. when Canadian soprano Leslie Ann Bradley takes the stage of the Centre Pierre-Péladeau. The order of the candidates was determined today at a draw at the Maison de Jeunesses Musicales du Canada.

In all, 29 candidates from 9 countries will compete. Unlike previous years, Espace Musique will only webcast the semi-finals and finals. Check back on this blog for a daily report.

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Montreal park renamed in honour of Oscar Peterson

After a highly publicized but failed October 2008 attempt to rename Lionel-Groulx metro station after Oscar Peterson passed away in Mississauga in December 2007, the city of Montreal has approved the renaming of Campbell Centre park to pay tribute to the legendary jazz pianist. Plans are in motion for the park to host music festivals and other public events beginning this summer.

Peterson, an officer of the Order of Canada and Governor General’s Award winner, grew up just blocks away from the park in the Little Burgundy neighbourhood. A lobby group of local residents, The Coalition of Little Burgundy, started pushing for the name change shortly after Peterson’s passing. The same coalition, led by Université de Montreal law student Michael Citrome, had also lobbied for the renaming of the metro station.

Campbell Centre park was originally named after Charles Campbell, a lawyer who left funding for the creation of parks and music concerts for the public (the Campbell Concerts) after he passed away in 1923. Now that the approval of the Campbell family and the municipal government has been received, Campbell’s two original aims will be joined as one with a public park honouring a music great and featuring musical performances.

- Cyrstal Chan

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Sunday, 17 May 2009

Mahler Brings Austin Symphony Season to Triumphant Finale!

Review by Paul E. Robinson


Classical Travels
THIS WEEK IN AUSTIN

The stage at the Long Center in Austin was jammed to capacity this week for performances of Mahler’s Resurrection (Symphony No, 2 in C minor). Peter Bay led the Austin Symphony and the Conspirare Symphonic Choir in a well-prepared and exciting performance. In fact, it was easily the best concert I have seen Maestro Bay conduct in Austin.

The Austin Symphony has not been ignoring Mahler. Under Peter Bay, they played the Mahler First in 1999, the Fourth in 2001 and the Fifth in 2004. The Second, however, is the most challenging of the group.

Mahler’s Second Symphony was composed over 100 years ago (1895), and remains extraordinarily difficult for conductors and orchestras to perform. The notes themselves can be demanding enough, but Mahler has made the challenge even greater by writing in hundreds of subtle tempo markings.

In matters of dynamics, Mahler routinely puts in different markings for each instrument in the same passage. This can be a nightmare for a conductor and requires hours of careful rehearsal to approximate Mahler’s conception. Peter Bay did a remarkable job in balancing the greatly enlarged Austin Symphony. From where I sat - row L on the ground floor - every instrument came through with remarkable clarity.

More to the point, Bay had gone beyond the letter of the score to conduct with passion and poetry. One small quibble; as a matter of personal preference, I wish he had treated Mahler’s glissando markings less apologetically.

The musicians too, had clearly done their homework. The basses and cellos get a workout right from the opening bars – a kind of continuation of the recitative passage from the beginning of the last movement of the Beethoven Ninth. The players rose to the task with both enthusiasm and careful attention to detail. The brass playing, both onstage and off, was just as fine and even in the loudest passages, always musical.

Scott Cantrell, in a Dallas Morning News review of this concert, mentions that the organ was “inaudible at the end.” This was not my experience. The organ makes its entrance very near the end of the last movement and its role is simply to reinforce the orchestra and chorus. It sounded fine where I sat. Mr. Cantrell’s seat was in the balcony; therein may lie the reason for our differing opinions.

In matters of acoustics, it is difficult to pinpoint what is right or wrong with a concert hall. In most halls, circumstances affecting how one hears the music differ from one concert to another; one may be sitting in a different location; the repertoire is different; the size of the orchestra may be different.

My experience at the Friday night performance of the Mahler was definitely favorable. The fact remains, however, that the Dell Hall in the Long Center is simply not in the same class with the Myerson or several other great halls one could mention. In spite of the best efforts of the ASO musicians and their conductor, as Mr. Cantrell put it “the hall lends little warmth, or richness or blend.”

This general observation notwithstanding, on this occasion, we should be celebrating the quality of this particular performance.

The Conspirare Symphonic Choir – about 100 members strong – was at a distinct disadvantage in being positioned at the very back of the shell, but sang with strength and joy. Mahler struggled with faith in God all his life, but in this symphony he wholeheartedly affirmed his belief in life after death and expressed that belief in some of the most inspiring music ever written. The members of the chorus captured this spirit.

I was less captivated by the soloists. Mezzo-soprano Susan Platts' beautiful voice seemed a little lightweight for what she had to tell us in the Urlicht movement and soprano Linda Mabbs lacked the ethereal purity her part requires.

Overall, this was Peter Bay’s night and his triumph. After ten seasons in Austin, Bay has consistently demonstrated an ability to efficiently prepare a ‘per service’ orchestra in interesting and difficult programs. He knows how to rehearse and how to get the best out of his musicians in limited rehearsal time. Even for a work as complicated as the Mahler Second Symphony, he had only the usual five rehearsals.

On the basis of this week’s Mahler performance, it is clear that in music that challenges him, Maestro Bay can also be forceful and involved.

More good news; Bay has programmed Mahler’s Symphony No. 1 for next season.


Paul E. Robinson is the author of Herbert von Karajan: the Maestro as Superstar, and Sir Georg Solti: His Life and Music, both available at Amazon.com.


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