La Scena Musicale

Thursday, 24 April 2014

Une flamboyante saison à la salle bourgie

par Renée Banville

La directrice générale et artistique de la Fondation Arte Musica, Isolde Lagacé, a dévoilé aujourd'hui la 4e saison musicale qui aura lieu à la salle Bourgie du Musée des beaux-arts de Montréal. Du 13 septembre 2014 au 12 juin 2015, 82 concerts y seront présentés en 15 séries.

Première au Canada, un projet de grande envergure échelonné sur les huit prochaines années présentera l'intégrale des cantates sacrées de J.S. Bach. Ouvrant officiellement la saison, l'OSM et son chœur, sous la direction de Kent Nagano, présenteront deux concerts les 13 et 14 septembre. Les autres programmes seront présentés par le Chœur et l'ensemble instrumental du CIOC (26 octobre), Clavecin en concert (30 novembre), le Studio de musique ancienne de Montréal (13 et 14 décembre), Les Violons du Roy (25 janvier), l'Ensemble Caprice (22 février), Les idées heureuses (29 mars), Cappella Antica McGill et l'Ensemble de la Fondation Arte Musica (26 avril).

Deux thèmes illustrent les concerts en lien avec les expositions du MBA. En automne, place à l'expressionnisme en Allemagne et en France avec Schoenberg, Berg et Webern. En deuxième partie de la saison, les musiques orientales et la musique orientaliste parfument les rendez-vous musicaux.

Les Violons du Roy reviennent pour la 4e saison. Ils proposent sept programmes, dirigés par les chefs Bernard Labadie, Mathieu Lussier, Raphaël Pichon, Christopher Hogwood et Jean-Christophe Spinosi.

À noter dans les séries de la Fondation Arte Musica
•  Les musiciens de l'OSM – Huit concerts de musique de chambre mettent en vedette des musiciens de l'OSM dans des programmes variées, dont fera partie le monde fantastique et désespéré du Pierrot lunaire de Schoenberg (23 janvier).
•  Tableaux en musique –  Présentés à 18 h 30, les concerts sont précédés de la visite optionnelle d'une exposition du Musée à 17 h. Commandée par la Fondation, une œuvre de Julien Bilodeau, inspirée du tableau L'heure mauve d'Ozias Leduc, sera offert au public par les pianistes Brigitte Poulin et Jean Marchand en création mondiale (24 octobre).
•  Pleins feux sur Beethoven – Les mercredi à 19 h 30, des rendez-vous musicaux mettent en relief la musique de chambre de Beethoven. En complément, la série Jeunes et pros permet d'allier la fougue de jeunes musiciens d'exception à l'expérience de concertistes chevronnés.
•  Le Louvre hors les murs  – Un nouveau programme d'échange entre le Louvre et la Fondation permet d'entendre à la salle Bourgie quelques-uns des concerts présentés cette saison à l'auditorium du Louvre : le Trio Karénine (15 octobre), la claveciniste Blandine Rannou (13 novembre), le pianiste Jean-Efflam Bavouzet (15 janvier) et le Quatuor Modigliani (15 avril).
•  Série Jacques-Dansereau – En hommage à ce grand collectionneur d'instruments, cette série met en valeur la collection d'instruments à clavier de la salle Bourgie.
•  Série Tiffany – Une prestigieuse série qui présent sept rendez-vous exceptionnels avec des grands noms de la danse, de la musique baroque, de la musique de chambre et du récital. On y entendra entre autres : Te Amo, Argentina, mettant en scène les vedettes internationales du tango Miriam Larici et Leonardo Barrionuevo (24 septembre), l'Academy of Ancient Music, pour la première fois à Montréal (5 novembre) et un programme donnant carte blanche à Yannick Nézet-Séguin au piano, en compagnie de musiciens de l'Orchestre Métropolitain (12 avril).

Seront aussi de retour les séries : Les Matinées baroques (le jeudi à 11 h), Les 5 à 7 en musique, Le jazz à Bourgie (le jeudi à 18 h), Cordes et discorde, Les week-ends famille et Les concerts du temps des fêtes.

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Monday, 21 April 2014

This Week in Toronto (April 21 - May 4)

This Week in Toronto (April 21 - May 4)

My concert picks for a combined two-week period - Joseph So

Soprano Sondra Radvanvosky

A highly anticipated event in the Canadian Opera Company's spring season is the appearance of American-Canadian soprano Sondra Radvanovsky in her first ever Elisabetta in Roberto Devereux. The soprano last sang with the COC in Aida four years ago, and she's making a long awaited return. Hers is an absolutely top-class spinto, ideal in Verdi and all the bel canto operas. When I interviewed her around the time of her Aida, she mentioned her plan to sing the so-called Three Queens by Donizetti - Anna Bolena, Maria Stuarda and Elisabetta in Roberto Devereux. Let's hope Torontonians will get to hear the other two with her in the future. Canadian baritone Russell Braun is Nottingham, and Roberto Devereux will be shared between American tenor Leonardo Capalbo and Italian tenor Giuseppe Filianoti, who has had to withdraw from the earlier performances due to a family emergency as announced in a press release last week. Allyson McHardy is Sara and the conductor is Corrado Rovaris, an excellent maestro whom I had heard conduct in Santa Fe a few years ago. The production comes from Dallas Opera. http://www.coc.ca/Home.aspx



Sir Andrew Davis

Toronto Symphony Orchestra Conductor Laureate Sir Andrew Davis returns once again to conduct his old band, this time in Mahler's transcendental Symphony No. 9, his last and arguably most profound work. Venerable conductors the likes of Klemperer and von Karajan had nothing but praise for this work, and Sir Andrew is sure to bring this masterpiece to life for us. Wednesday April 30 and Thursday May 1 8 pm at Roy Thomson Hall.  http://tso.ca/en-ca/Home.aspx


Conductor Uri Mayer

Conductor Uri Mayer conducted a brilliant run of Cunning Little Vixen recently at the RCM, one of the best things I've seen - among many 'best things' - at the Glenn Gould School. I remember his coming on stage to take his bow, and from a distance, he bears a startling resemblance to the late RCM maestro Mario Bernardi! Mayer's upcoming concert with the RCM Orchestra is also well worth attending. Tops for me is Adieu Robert Schumann, a piece for mezzo soprano and orchestra by Canadian R Murray Schafer. It premiered in 1976 - I recall vividly hearing the late Maureen Forrester sing this work so movingly.  The soloist (as Schumann's wife) reads passages from her diary describing the torment the composer went through as he struggled with depression. Schafer incorporates snippets from ten different Schumann compositions in this piece. Incidentally, Brian Macdonald later choreographed it for the Les Grand Ballet Canadiens.  The centerpiece of this concert is Brahms Symphony No. 1. Also on the program are works by Berlioz and Debussy. http://www.rcmusic.ca/

Robert Cooper, Artistic Director of Orpheus Choir Toronto

The Orpheus Choir of Toronto, under the artistic directorship of Robert Cooper, is bringing its season to an end with Dvorak Requiem in a gala concert on May 4th 3 pm at Koerner Hall. The fine quartet of soloists are soprano Johane Ansell, mezzo Lauren Segal, tenor Adam Luther, and baritone Giles Tomkins, backed by the 160 voices of the Orpheus Choir and Chorus Niagara. Cooper leads the Talisker Players Orchestra for the occasion.  http://www.orpheuschoirtoronto.com/


Canadian Brass

Mooredale Concerts is presenting the venerable Canadian Brass in a fun program that features "serious" classical works mixed in with popular contemporary pieces by Fats Waller and George Gershwin and others. This ensemble, in its 25th anniversary season, was among the first in Canada to do what we take for granted today as "cross-over" before the term became popular. April 27th 3:15 pm at the MacMillan Theatre, preceded by Music and Truffles (a Mooredale specialty) at 1:15 pm. http://mooredaleconcerts.com/


Pianist Leonard Gilbert

The very talented pianist Leonard Gilbert, winner of the Third Canadian Chopin Competition in 2010 and represented Canada at the 16th Chopin International Piano Competition in Warsaw (2011), is giving a noon hour recital at the Richard Bradshaw Amphitheatre on May 1.  The huge program includes several virtuoso pieces - Prelude in A minor from the English Suite No. 2 BWV 807 (Bach), Sonata No. 23 Op. 57 'Appassionata' (Beethoven), Ondine from Gaspard de la nuit (Ravel), Transcendental Etude No. 10 in F minor (Liszt), and Andante spianato and Grand Polonaise Op. 22 in E flat major (Chopin). Be sure to show up an hour ahead for a seat.  http://www.leonardgilbert.com/


Composer-conductor Eduard Kunneke (1885-1953)

Toronto Operetta Theatre presents a true rarity, the Canadian premiere of the 1921 operetta Der Vetter aus Dingsda, here translated as The Cousin from Nowhere, by German operetta composer Eduard Kunneke. The TOT website doesn't provide a whole lot of information, only the description "A mysterious young man makes romantic sparks fly under a silvery moon...thrilling melodies, jazz-age sizzle and dreams of a Batavian paradise will intrigue and entertain."  Well, that indicates it will be fun! Soloists are sopranos Lucia Cesaroni and Elizabeth Beeler and tenors Christopher Mayell and Stefan Fehr. TOT Artistic Director Guillermo Silva-Marin directs.  Four performances May 1 to 4 at the Jane Mallett Theatre. http://www.torontooperetta.com/mainprod.htm






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Cette semaine à Montréal : le 21 au 27 avril


FIN DE SAISON À LA CHAPELLE HISTORIQUE DU BON-PASTEUR
De passage à Montréal, le pianiste Christian Leotta donnera, en collaboration avec la Chapelle historique du Bon-Pasteur, deux récitals dans les maisons de la culture Ahuntsic-Cartierville (22 avril) et Rosemont–La Petite-Patrie (24 avril). On l'entendra ensuite à la Chapelle (26 avril). Reconnu pour ses affinités avec la musique de Beethoven, dont il sait exprimer la poésie, il interprétera les sonates 30, 31 et 32. 
www.accesculture.com
- Renée Banville

Denis Gougeon
PROGRAMMES DE LA SÉRIE HOMMAGE DE DENIS GOUGEON
MUTATION, UNE PIÈCE ÉCRITE POUR LE NEM PAR DENIS GOUGEON

Dans son effort pour préparer la relève musicale, le Nouvel Ensemble Moderne, sous la direction de Lorraine Vaillancourt, propose en tournée Les Chemins de traverse, incluant la pièce Mutation de Denis Gougeon. Avec Noam Bierstone (percussions) et les musiciens du NEM. Maison de la culture Frontenac (14 avril dans le cadre des Lundis d'Edgar), Chapelle historique du Bon-Pasteur (23 avril) et Maison de la culture Côte-des-Neiges (24 avril).
http://lenem.ca
- Renée Banville

FESTIVAL GUITARE MONTRÉAL
Cette année, l'événement « Festival et concours international de guitare classique de Montréal » rassemble deux concerts d'envergure, des ateliers, des cours de maître, un kiosque d'exposition et de vente d'instruments, sans oublier le concours international. Ne manquez pas le concert de gala d'ouverture le 25 avril, mettant en vedette la musique de Denis Gougeon, interprétée par Patrick Kearney, le fondateur du festival et virtuose réputé. L'Orchestre de guitares de Marguerite-De LaJemmerais, sous la direction de David Goudreau, est également de la partie (20 h, Auditorium DB Clarke, Université Concordia, prix des billets entre 12 et 27 $). Le 26 avril, le célèbre guitariste Adam Holzman fera sa première apparition à Montréal, à la salle Bourgie, avec des œuvres de Bach, Melli, Turina, Tamez, Ritter, Barrios et Guastavino.  L'Orchestre de guitare classique de la Société de guitare de Montréal, dirigé par Dave Pilon, se produira également à cette date (20 h, prix des billets entre 14 $ et 35 $). La finale du concours international de guitare classique (25 au 27 avril) a lieu à l'École de gestion John Molson de l'Université Concordia. Visitez le www.guitaremontreal.com.
- Rebecca Clark / Lina Scarpellini

I MEDICI DE MCGILL
Le 26e Concert-conférence sur la biologie de la musique, avec Martin Karlíček, pianiste, et l'orchestre I Medici di McGill sous le bâton de Iwan Edwards. Le samedi 26 avril, 16 h, à Salle Pollack de l'Université McGill. www.imedici.mcgill.ca

CONCERTS EN AVRIL AU LMMC
L'un des meilleurs violoncellistes de sa génération, Daniel Müller-Schott ravit le public avec ses interprétations brillantes et sensibles. En 1992, à l'âge de 15 ans, il a fait sensation sur la scène internationale en remportant le premier prix au Concours international Tchaïkovski. Il revient pour une deuxième fois au LMMC. (27 avril) Les concerts ont lieu à 15 h 30 à la salle Pollack.
www.lmmc.ca
- Renée Banville

PASCALE BEAUDIN ET PIERRE-ÉTIENNE BERGERON À LA CHAPELLE HISTORIQUE
Anciens membres de l'Atelier lyrique de l'Opéra de Montréal, la soprano Pascale Beaudin et le baryton Pierre-Étienne Bergeron reviennent à la Chapelle historique du Bon-Pasteur pour un récital à deux. Ils se partageront la scène dans un programme de mélodies françaises du début du XXe siècle. Accompagnés par la pianiste Marie-Ève Scarfone, ils interpréteront plusieurs œuvres de Maurice Ravel (notamment Schérazade et Don Quichotte à Dulcinée) et de Francis Poulenc (Le Bestiaire et Miroirs brûlants, entre autres). La Chapelle historique du Bon-Pasteur, 27 avril. www.lavitrine.com
- Justin Bernard

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Sunday, 20 April 2014

Guardian Editor Rusbridger Plays Chopin


See video here.

The power of music is undeniable. So many millions have been inspired by it, consumed by it, consoled by it, etc. Many more have marched off to war to the sound of it, been called into battle by the fanfares of a bugle, or played to eternal rest by the mournful sound of that same bugle.

If one has been introduced to music at an early age it often remains a joy and a wonder one's whole life, no matter what else has transpired. Alan Rusbridger is a typical case. He is a man who studied piano and clarinet when he was young but settled on a career as a journalist. In fact, he rose through the ranks to become the editor of the Guardian, one of the world's great newspapers. And yet the love of music never left him. More than that, he suddenly realized in his mid-50's that not only did he want to play again but that he wanted to play well. He found a teacher and set as his goal mastering Chopin's notoriously difficult Ballade in g minor Op. 23.

Rusbridger himself tells the story of his late-life quest to master Chopin in his wonderful book Play It Again. It is a unique and brilliant book that gets inside the art of music in ways that no other book has quite managed. Rusbridger may be an "amateur" but his insights are on the highest professional level. His analysis of the Ballade Op. 23 is the best of its kind, as Rusbridger supplements his own perceptions with those of professionals on the order of Murray Perahia, Alfred Brendel, Stephen Hough and Emmanuel Ax.

But don't stop at reading the book. There is much more to be enjoyed at Rusbridger's website www.alanrusbridger.com. It includes the score (with annotations) of the Ballade Op. 23, video and audio interviews with some of the illustrious pianists Rusbridger consulted on his artistic journey, and much more.

For more on Rusbridger's book read Robert Winter's excellent review in the New York Review of Books. (http://www.nybooks.com/articles/archives/2014/apr/24/alan-rusbridger-he-dove-and-did-it/)

I came away from total immersion in Rusbridger and Chopin inspired by what an inquiring mind can do, and encouraged also by the idea that music is a never-ending source of fascination and pleasure. And yes, of course, let's not forget Chopin. Rusbridger's story is about himself, and about achieving goals he has set for himself. But what makes his journey worthwhile is the quality of the music he is trying so hard to master. On his journey Rusbridger learns a lot about himself but he learns even more about Op. 23. And to learn to play Op. 23 if not perfectly at least pretty well is to come much closer to understanding the music and the composer than even well-informed listening can do.


Paul E. Robinson

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