La Scena Musicale

Wednesday, 28 January 2015

Samson et Dalila

Endrik Wottrich - Samson ; Marie-Nicole Lemieux - Dalila

Marc-Olivier Laramée

Dans le cadre de son 35e anniversaire, l’Opéra de Montréal présente un décor moderne et un nouveau rôle pour Marie-Nicole Lemieux. Les projections vidéo la scène avantgardiste donnent à cet opéra une cure de rajeunissement. Samson et Dalila de Camille Saint-Saëns, présenté à guichet fermé.

La meilleure performance est sans contredit celle des chœurs. Avec des effectifs supplémentaires, cet ensemble vocal a merveilleusement ouvert l’opéra. Non seulement la justesse, mais aussi un jeu et une finesse dans l’interprétation musicale sont les qualificatifs de leur participation. Le premier acte les met presque exclusivement en vedette. Le chœur d’hommes est le plus intéressant dans sa douceur et aussi sa cohésion. C’était une seule voix et non pas un amalgame de voix tentant d’enterrer les uns les autres. Seul bémol est l’arrivée de la basse Alain Coulombe dans le rôle du vieillard hébreu. Bien qu’il possède une étendue vocale impressionnante, la justesse de sa voix ne fait pas le poids.

La contralto Marie-Nicole Lemieux, la tête d’affiche de la production, est le seul rôle féminin. Très attendue par la nouveauté de son rôle dans son répertoire, elle ne fait aucun faux pas. On retrouve sa voix typique toujours aussi riche. Son étendue vocale est bien travaillée. Côté jeu et présence scénique, il serait à développer. Son attention est portée au chant, qui est bien entendu essentiel dans un opéra, mais il y a place à plus. Oui, elle sait incarner son rôle de séductrice, mais sans la présence des choristes comme soutien, elle semble perdue sur scène. Par contre, son interprétation de l’air « Mon cœur est à sa voix » était à point. Le défi scénique de faire cet air en étant par terre est honorable.

Du côté des rôles masculins, des sept, deux sont à noter. Tout d’abord le ténor Endrik Wottrich dans le rôle phare de Samson. Il sait marier chant et théâtre. En vainqueur face aux Philistins tout comme en prisonnier, le résultat est toujours convainquant. Le second chanteur est le baryton Gregory Dahl dans le rôle de grand prêtre. Il joint les rangs des barytons qui réussissent à voler la vedette aux ténors. Dahl chante bien mais surtout, il a réussi à créer un lien avec Dalila. Marie-Nicole Lemieux et lui forment un meilleur duo que le couple Samson et Dalila.

Tout l’ensemble, les décors, les projections vidéo viennent alimenter la beauté de la scène entièrement modulable. Les projections vidéo utilisées font changement des traditionnels panneaux peints. Une touche surprenante, est la présentation vidéo de deux danseurs nus un peu longue illustrant la décadence des philistins. Bonne exécution ici des musiciens de l’OSM sous la direction de Jean-Marie Zeitouni. Un lien plus fort entre les musiciens et les chanteurs aurait été apprécié. Samson et Dalila de Camille Saint-Saëns Opéra de Montréal, Salle Wilfrid-Pelletier, 24, 27, 29, 31 janvier 2015 19h30

http://www.operademontreal.com/fr/programmation/saison-2014-2015/samson-et-dalila

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Monday, 26 January 2015

This Week in Montreal: January 26 to February 2


Marie-Nicole Lemieux

Marie-Nicole Lemieux in Samson et Dalila at the Opéra de Montréal
“Mon cœur s’ouvre à ta voix” has been central to the repertoire of Marie-Nicole Lemieux as a competition piece since her student days. “It’s musically a magical moment,” says Lemieux. When she sings it in her first production at the Montreal Opera, “It will be the first time I sing it with a tenor,” Lemieux says. It’s rare for a role to have three great arias in an opera, and Lemieux is looking forward to those highlights. However, for her, the challenge is to approach the role as a whole. “Dalila is on the dark side of the moon,” says Lemieux. “When I go on stage, I try to find a human side because no one is completely black or white. At the beginning, despite the objections of her people, she genuinely likes Samson. But he leaves her three times to fight against her people. She is wounded by that, and she fights to make amends. She is not evil.” Salle Wilfrid-Pelletier, January 24, 27, 29, and 31, www.operademontreal.com
- Wah Keung Chan

Spotlight on Beethoven with The New Orford String QuartetKnown for their virtuosity, the members of the New Orford String Quartet are soloists with orchestras of Montreal and Toronto: violinist Andrew Wan and cellist Brian Marker at the OSM, violinist Jonathan Crow and violist Eric Nowlin at TSO. In Arte Musica's fall series on Beethoven, they chose the No. 4 quartets of Opus 18, No. 11, opus 95 and No. 15, opus 132. Bourgie Hall, January 28 7:30pm. www.sallebourgie.ca- Renée Banville
ECM+ Presents BOP
ECM+ director Véronique Lacroix invites you to discover this young company, which excels in presenting theatrical music. Directed by Hubert Tanguay-Labrosse, BOP (which stands for Ballet Opera Pantomime) offers two works devoted to figures of Sappho: Orpheus on Sappho's Shore by Luna Pearl Woolf, created by ECM+ in 2004, and the Canadian premiere of Five Images After Sappho by the Finnish composer Esa-Pekka Salonen. Featuring Kyle Bielfield, tenor, and Jana Miller, soprano. Conservatoire's Concert Hall, January 29 and 30, 7:30pm. www.ecm.qc.ca
- Renée Banville

McGill Opera Presents The Marriage of Figaro
McGill University's opera workshop, directed by Patrick Hansen, presents its second production this season, The Marriage of Figaro, featuring students of the voice program. Gordon Gerrard will lead the McGill Symphony Orchestra; staging by Nicola Bowie. Pollack Hall, January 29, 30, 31 at 7:30pm and February 1 at 2pm. www.mcgill.ca/music
- Justin Bernard

Mount Royal Baroque Company Recital
In January, the Mount Royal Baroque Company presents a recital entitled Amour, tyran des coeurs, featuring soprano Kristi Bryson and tenor David Menzies, who is also the artistic director. They are accompanied by Susan Toman on harpsichord and Kyle Irving Moroz on cello. The program includes arias and duets of the great baroque repertoire as well as lesser known works. Salon Vieux-Montréal, January 31, 7:30pm. www.cbmroyal.com
- Justin Bernard

Pro Musica - World Premiere of a Work by John Adams
Founded in 1989 and currently in residence at Stanford University, the St. Lawrence String Quartet has quickly established its reputation as a world-class chamber music ensemble. Pianist Serhiy Salov joins the group for a quintet by Brahms and the world premiere of a work by American composer John Adams. Maison Symphonique, January 31, 8pm. www.promusica.qc.ca
- Renée Banville

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Cette semaine à Montréal : le 26 janvier au 2 février

Marie-Nicole Lemieux

Marie-Nicole Lemieux dans Samson et Dalila à l’Opéra de Montréal
« Mon cœur s'ouvre à ta voix » est au centre du répertoire de Marie-Nicole Lemieux comme pièce de concours depuis ses années d'étudiante. « C'est un moment magique, musicalement », dit-elle. Quand elle le chantera dans sa première production à l'Opéra de Montréal, « ce sera la première fois que je le chante avec un ténor », dit-elle. Il est rare pour un rôle d'avoir trois grands airs dans un opéra, et Lemieux a hâte de chanter ces trois grands airs. Toutefois, pour elle, le défi est d'aborder le rôle dans son ensemble. « Dalila est sur le côté sombre de la lune. Quand j'entre en scène, j'essaie de lui trouver un côté humain parce que personne n'est complètement noir ou blanc. Au début, malgré les objections de son peuple, elle aime véritablement Samson. Mais il la laisse à trois reprises pour lutter contre son peuple, ce qui la blesse, et elle se bat pour faire amende honorable. Elle n'est pas mauvaise. » Salle Wilfrid-Pelletier, les 24, 27, 29, et 31 janvier. www.operademontreal.com
- Wah Keung Chan

Pleins feux sur Beethoven avec le Nouveau Quatuor à cordes Orford
Reconnus pour leur virtuosité, les membres du Nouveau Quatuor à cordes Orford sont des musiciens solistes des orchestres de Montréal et de Toronto : le violoniste Andrew Wan et le violoncelliste Brian Marker à l'OSM, le violoniste Jonathan Crow et l'altiste Eric Nowlin au TSO. Dans la série sur Beethoven que présente cet automne Arte Musica, ils ont choisi les quatuors no 4 de l'opus 18, no 11, opus 95 et no 15, opus 132. Salle Bourgie, 28 janvier, 19 h 30. www.sallebourgie.ca
- Renée Banville

ECM+ présente l'ensemble instrumental BOP
Véronique Lacroix, directrice de l'ECM+, vous invite à découvrir cette jeune compagnie qui excelle dans la présentation de musiques scéniques. Dirigé par Hubert Tanguay-Labrosse, BOP propose deux œuvres consacrées aux figures de Sappho : Orpheus on Sappho's Shore de Luna Peal Woolf, créé par l'ECM+ en 2004 et, en première canadienne, Five Images After Sappho, du compositeur finlandais Esa-Pekka Salonen. Avec Kyle Bielfield, ténor et Jana Miller, soprano. Salle de concert du Conservatoire, 29 et 30 janvier, 19 h 30. www.ecm.qc.ca
- Renée Banville

Opera McGill présente Les Noces de Figaro
L’atelier d’opéra de l’Université McGill, dirigé par Patrick Hansen, présente sa deuxième production de la saison en janvier et en février prochains. Il s’agit des Noces de Figaro de Mozart, mettant en vedette les étudiants du programme d’interprétation vocale. Gordon Gerrard dirigera l’Orchestre symphonique de McGill. Mise en scène : Nicola Bowie. Salle Pollack, Faculté de musique de l’Université McGill – 29, 30, 31 janvier (19 h 30) et 1er février (14 h). www.mcgill.ca/music
- Justin Bernard

Récital à la Compagnie Baroque Mont-Royal
En janvier, la compagnie baroque Mont-Royal présente un récital intitulé Amour, tyran des cœurs. Celui-ci met à l’affiche la soprano Kristi Bryson et le ténor David Menzies, également directeur artistique. Ils sont accompagnés au clavecin par Susan Toman et au violoncelle par Kyle Irving-Moroz. Au programme, des airs et des duos du grand répertoire baroque ainsi que des œuvres moins connues. Lieu à déterminer – 31 janvier 2015, 19 h 30. www.cbmroyal.com
- Justin Bernard

Pro Musica - une oeuvre de John Adams en première mondiale
Établi depuis 1989 et présentement en résidence à l’Université Stanford, le Quatuor St. Lawrence a rapidement établi sa notoriété comme un ensemble de musique de chambre de classe mondiale. Le pianiste Serhiy Salov se joint au groupe pour l'interprétation d'un quintette de Brahms et, en première mondiale, d'une œuvre du compositeur américain John Adams. Maison symphonique, 31 janvier, 20 h. www.promusica.qc.ca
- Renée Banville

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Sunday, 25 January 2015

This Week in Toronto (Jan. 26 - Feb. 1)

My Toronto Concert Picks for the Week of Jan. 26 to Feb. 1

Joseph So


Die Walkure, the second production of the Canadian Opera Company's winter season opens this week.  It was the blockbuster show - Canada's first staged Ring Cycle - that opened the Four Seasons Centre way back in August of 2006.  Sadly there won't be a Rheingold this time around, and it's spread over three seasons. On the plus side, we have American soprano Christine Goerke in her first Brunnhilde, even before she sings it for Houston this coming May and at the Met next year - I mean, how cool is that! I first heard Goerke way back in the summer of 1998 in Glimmerglass, in the title role of Gluck's Iphigenie en Tauride.  At the time, I would not have guessed in a million years that she would be singing Brunnhilde 16 and a half years later!  The COC cast is terrific, with German baritone Johan Reuter as Wotan. Saw him in Munich a couple of years ago and then again as Barak at the Met and I was looking forward to his Sachs at the Met last December, but it was not to be. It's great we'll get to hear his Wotan here. American Clifton Forbis returns to reprise his Siegmund, and American soprano Heidi Melton is Sieglinde in her COC debut. This is an absolute must-see for Wagner fans. For anyone new to Wagner, Die Walkure is one of the most melodic and accessible of his operas. Opening night is Saturday Jan. 31 7 pm at the Four Seasons Centre. Six more performances to follow until Feb. 22. 
Soprano Christine Goerke (Photo: Arielle Doneson)

Meanwhile, Don Giovanni opened last Saturday. I was in the audience and it was a grand night of singing, with Russell Braun a totally committed Don Giovanni. Soprano Jane Archibald had a triumph in her first ever Donna Anna - her coloratura in Non mi dir was perfect. I was very impressed with Kyle Ketelson's Leporello, his signature role. Michael Schade, who has sung the heavier Tito and Idomeneo, returns to the more lyrical Ottavio, his head voice was heard to advantage in Dalla sua pace. Jennifer Holloway's high mezzo I heard years ago in Santa Fe as the Prince in Cendrillon, early in her career at the time. Her Elvira was poignant and intense. And it was good to hear bass-baritone Zachary Nelson again after his terrific Escamillo in Semperoper Dresden last November. The production by Dmitri Tcherniakov is not to everyone's taste, but do go and decide for yourself. Performances this week on Jan. 27, 30 and Feb. 1. http://www.coc.ca/Home.aspx

COC Don Giovanni (l. to r.) Jennifer Holloway, Michael Schade, Zachary Nelson, Russell Braun, Jane Archibald, Sasha Djihanian, Kyle Ketelson (Photo: Michael Cooper)

One other interesting event at the opera house is the noon hour concert of a Celebration of Canadian Songs on Jan. 27, featuring the works of Clermont Pepin, Godfrey Rideout, Andre Prevost, and Marjan Mozetich, sung by sopranos Nathalie Paulin and Joni Henson, and mezzo Allyson McHardy. Pianists are Adam Sherkin and Robert Kortgaard. This is part of the Canadian Art Song Project spearheaded by tenor Lawrence Wiliford and pianist Steven Philcox.  Recital at the Richard Bradshaw Amphitheatre of the Four Seasons Centre. Be sure to show up an hour ahead to secure a spot.  Program details at http://files.coc.ca/pdfs/concert150127.pdf

Soprano Nathalie Paulin


The Amici Chamber Ensemble is presenting Bohemian Contrasts, an afternoon of music of Brahms, Schulhoff, Liszt and Janacek. Clarinetist Joaquin Valdepenas, cellist David Hetherington and pianist Serouj Kradjian will be joined by violist Teng Li. February 1st 3 pm at the Mazzoleni Hall of the Royal Conservatory of Music. http://amiciensemble.com/event/new-orford-string-quartet-bohemian-contrasts/

Amici Chamber Ensemble

As the name suggests, Opera In Concert, also known as Voicebox, specializes in presenting operas in concert or occasionally semi-staged form. Perhaps more importantly is its focus on rarities that audiences are unlikely to see on our opera stages. On Feb. 1 2:30 pm at the Jane Mallett Theatre, Opera In Concert is presenting Kurt Weill's Street Scene. A work from his American period, it makes for compelling drama and rewarding vocally for the principals.  I've only seen this staged once, I think in the 90's with Catherine Malfitano as Anna Maurrant. Memory is fuzzy now but I think it was at the Chicago Lyric. Perhaps Street Scene isn't Weill at his very best but it's still a lovely work, with a large cast, well worth seeing with the right singers. OIC has a fine cast with sopranos Monica Whicher and Jennifer Taverner, and tenor Colin Ainsworth.     http://www.operainconcert.com/Street_syn.html


Tenor Colin Ainsworth



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